duminică, 3 octombrie 2010

Salata pentru iarna cu sos dulce acrisor

Fiindca tot e perioada muraturilor, m-am hotarat sa scriu aici reteta de salata cu sos dulce acrisor pe care o fac de trei ani, fiindca ma tot plimb dupa mine cu hartiuta pe care am notat-o  si mi-e tare teama sa nu carecumva sa o ratacesc pe undeva.

Este salata cu cel mai mare "succes la public", in fiecare an fac doua portii si absolut toti cei care o gusta pentru prima oara sunt absolut incantati de ea. Avantajul este ca se face si foarte usor.

Iata de ce avem nevoie pentru o portie:

5 kg de legume - gogonele, castraveti, gogosari, conopida, morcovi, telina - ponderea o stabileste fiecare in functie de ce leguma ii place sa manance mai mult sau isi doreste sa predomine.

Legumele se taie in bucati dupa gustul si placerea fiecaruia - gogosarii se taie in 4 sau in 6, gogonelele felii (nu foarte subtiri ca sa nu se sfarame), castravetii bucati cam de 1-2 centimetri, conopida se rupe buchetele, morcovii rondele, telina cuburi.

Se pun intr-un vas mare si deasupra se toarna
  • 1 litru otet
  • 1 kg zahar
  • 100 g sare mare (5 linguri de supa)
  • cateva foi de dafin
  • piper boabe
Se amesteca si se lasa pana a doua zi - cam 24 de ore, amestecandu-se in acest interval de 2-3 ori, fiindca legumele vor lasa multa zeama. Se pun legumele in borcane si zeama ramase se da in clocot. Zeama fierbinte se toarna cu mare atentie in borcane peste legume apoi se capseaza. De regula mai ramane zeama, nu e niciun fel de problema.

Dupa cum am spus deja, de regula fac doua portii fiindca dintr-una singura nu intelegem nimic. Evident cantitatile se dubleaza. Cantitativ, iau o telina mare, 1/2 kg de morcovi, o conopida mare si frumoasa, 2 kg de castraveti, 2 kg gogonele si 2 kg de gogosari.

Dupa aceeasi reteta eu pun si numai gogosari. Adica iau 5 kg de gogosari, ii tai bucati mai mici sau in sferturi intr-un vas, pun peste ei 1 litru de otet, 1 kg zahar, 5 lg de sare mare, foi de dafin si piper boabe si ies deliciosi.

7 comentarii:

ayandari spunea...

ma insiprasem eu si de la o alta mamica dar reteta asta am s-o fac si eu saptamana viitoare caci imi doresc si eu conopida murata si morcovi rondele.Am mancat undeva anul trecut si a fost dementiala.Sper sa iasa ok, daca am nelamuriri am sa te intreb

Mariana spunea...

In cat timp se poate manca? Adica cat dureaza sa se mureze?Ca as incerca si eu si as vrea pentru la sarbatori, dar poate o fac deja sa vad cum ies toate astea, ca pare destul de apetisant. Multumim.

jonelip spunea...

o sa incerc sa o fac si eu.
ti-am zis de dulceata de ardei iute???

Zicolorata spunea...

Ayandari, sunt aici pt orice nelamuriri ai avea. E dementiala, intr-adevar

Mariana, intr-o luna se poate manca, prin urmare SIGUR de Sarbatori va fi gata... mancata :)))

Jone, dulceata de ardei iute??? Eu sunt mai conservatoare de felul meu, a facut si mama odata dulceata de gogonele, era f buna la gust, dar fiindca stiam ca e vorba de gogonele mi se taia orice pofta.

jonelip spunea...

am executat reteta dar fara muraturi ca din alea nu am gasit atunci, am inlocuit cu varza tocata la robot.
dar.....aici e un mare DAR! fac mici adaugiri la reteteta:
sa nu mai las ligheanul descoperit in timpul celor 24 de ore!
eventual ascuns bine ca l-am prins pe sot cand "degusta"" un castron plin de salata si mirat facea la mine : asta e ptr la iarna????

deliciu!

Zicolorata spunea...

Scuza-mi intrebarea de blonda... adica ai pus varza la murat dupa reteta cu pricina? Grozav. Cat despre sot - absolut mortal. Ma bucur ca va place. Pup!

jonelip spunea...

am feliat la robot varza cu pricina ( a fost doar o varza) si da am pus-o dupa reteta ta.
am desfacut un borcan......super marfa dar dispare cam repede.

in zeama ramasa am bagat ceapa feliata la robot.
inca nu am desfacut dar urmeaza sa vad ce gust are. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...